Hem / BLOGG / Spartan Race i Spanien
Spartan Race i Spanien

Spartan Race i Spanien

Ni som läste mitt introinlägg när jag började jobba med Cellexir såg att jag ganska nyss hade genomfört en Trifecta Weekend i Österrike, min största träningsutmaning hittills både psykiskt och fysiskt men fler ska det blir, Österrike var bara början! 

Spartan Race i Österrike (mitt första)

Spartan Race i Österrike gjorde jag tillsammans med mina vänner från gymmet jag tränar på (Gattitraining). Vi har under det här året haft ett träningsprogram från vår coach Anders Gatti, jag har dock varit rätt skadad och har inte kunnat följa programmet som det var tänkt. En gammal skada i axel och rygg som strulat men jag lyckades till sist starta loppet smärtfritt och med en bra känsla i kroppen. Jag var beredd på att jag skulle ha väldigt ont efter i både rygg och axel men valde ändå att ta den risken.

Skadefri (-ish)

Det positiva är att jag har inte haft ont alls, jag blev nästan chockad och såklart HUR glad som helst. Det här har gjort att jag kan träna på ett sätt som jag inte hade tänkt att jag skulle kunna göra efter de loppet, jippiee! Det har också gjort att jag har kunnat planera in Spartan i Spanien nu till helgen och jag har dessutom kunnat träna på rätt hårt inför det så det känns super. Jag kommer åka med ett gäng från gymmet igen, dock inte alla då tre av grabbarna valde att köra Spartan i Åre som var förra helgen. 

I Österrike sprang vi tre lopp på två dagar men nu kommer det “bara” vara de två kortare loppen på en och samma dag. De loppen heter Super och Sprint. Det längsta loppet heter Beast. Sprinten kommer vara minst 5 km och 20 hinder. Supern kommer vara minst 13 km med 25 hinder. Jag börjar bli sjukt taggad och känner mig också peppad på att försöka ha lite högre tempo än vi hade i Österrike, det är ju dock i berg så det är bland annat därför det tar sin lilla tid.. sen ja, är det ju 30 burpee om man bommar ett hinder så det tar sin lilla tid det också om det blir många bommar.

Har du inte provat Cellexir One, gör det nu

  

Min träning fram tills dess har ungefär sett ut såhär, lite justeringar med dagar och pass. Nån vecka har jag inte fått in alla pass heller. 

  • Måndag: Soma move (dynamisk rörlighetsträning).  
  • Tisdag: Överkropp styrka 
  • Onsdag: Intervaller/ hinderbana pass på morgonen och foamroller/stretchpass vid lunch.
  • Torsdag: Underkropp styrka  
  • Fredag: Helkropp styrka 
  • Lördag: Vila 
  • Söndag: Löpning, lite på känsla (ibland intervaller, ibland en längre tur)



    Tagga till

    Mina skador ligger och lurar lite i kroppen och gör sig mer eller mindre påminda hela tiden vid "fel" sorts belastning eller för mycket/tung belastning. Den senaste tiden är det axeln som har strulat mest. Skadan där är lite diffus men en ev SLAP-skada och att ledskålens kant på framsidan är nednött samt sekundär impingement. Hade det varit värre så hade axel hoppat ur led men det gör den inte. I ryggen så har jag en disk som är tilltufsad, det är inte ett diskbråck men det är en diskutbuktning, det har jag bråkat med till och från i 4 år men jag har också haft perioder då jag vart helt symtomfri och kunnat kört på bra med tung träning.

    Jag avskyr verkligen att ha ont och blir väldigt deppig av att ha ont en längre tid så läget som är just nu är jag otroligt tacksam över! Jag kan köra på hårt och kan göra det mesta, inte allt som jag vill men det mesta iaf. Nu ska jag tagga till som f*n inför helgen, ska leta på nån bra crossfit dokumentär eller nått som jag inte sett än för att få rätta krigar-feeling. Håll tummarna för mig! :D

    Vi hörs! /Linnea
  • 0 comments

    Leave a comment