Hem / BLOGG / Så varierar du grönsakerna
Så varierar du grönsakerna

Så varierar du grönsakerna

    
Vi alla vet att vi bör variera grönsakerna i all oändlighet för att “säkerställa” att vi får i oss lite av allt (näringsämnen syftar jag på). Att äta olika till varje måltid skulle ju vara drömmen på flera olika sätt men det blir lite väl mycket roddande och kanske orimligt krav för många. Det finns enkla sätt att variera grönsakerna och här kommer några tips

Grönsaker cellexir

  • Ät enligt regnbågen. När du handlar och när du lagar mat, se till att du har grönsaker i olika färger i din korg och till varje måltid.
  • Byt ut dina grönsaker efter ca 2 veckor. Om man tycker det är lite meckigt att hålla på att köpa olika grönsaker hela tiden så kan en bra idé att köra på samma grönsaker i ca 2 veckor ex. spenat, manche, röd paprika, rättika, morot och zucchini för att sedan byta till grönkål, romansallad, tomater, vitkål och sockerärtor. Då behöver man inte tänka så mycket varje gång man handlar utan då vet man vad man ska ha och vad man ska göra med dem.
  • Köp en ny grönsak varje vecka. Ett bra sätt att “utmana” sig själv att prova nya grönsaker. Köper du allt nytt som du aldrig har ätit eller lagat tidigare så är risken stor att det blir liggande i kylen men endast EN ny, det grejar du.
  • Hitta några basgrönsaker som du alltid har hemma. Vissa grönsaker kan man anse som mer användbara än andra och de kan då vara toppen att ha hemma hela tiden för att sedan variera med andra. Vilka grönsaker det är skulle jag säga är upp till var och en, beroende på vad man gillar och vill göra med dem. 


Ett sista tips som jag tycker att man alltid kan tänka på är att äta mer efter säsong. Grönsaker i säsong brukar oftast vara billigare och smaka mycket bättre. Kom ihåg att allt du gör i butiken påverkar, handlar du och fler efter säsong så kommer också butikerna ha fler sådana varor och priserna blir billigare. Jag skulle också tro att det är till fördel för miljön, finns inte efterfrågan på färska jordgubbar på hösten och vintern så kommer butikerna inte beställa det från belgien, spanien eller någon annan stans utan då återfinns våra svenska jordgubbarna i butik till sommaren igen. Ta bananer också som exempel, nu ser man knappt oekologiska bananer längre och det är ju för att efterfrågan på ekologiska bananer blev så stor. Så skulle jag vilja att det blev med paprika, paprika är väldigt besprutade men den ekologiska är väldigt dyr, jag köper sällan paprika av just den anledningen. Om jag inte väldigt gärna vill ha det, då köper jag såklart ekologisk. 


Hur gör jag? 

Jag har perioder då jag tycker om olika saker olika mycket. Min sambo tycker det är superjobbigt för han vet aldrig om jag gillar en sak eller inte för helt plötsligt så kan jag ändra mig haha. Just nu så är jag inte så förtjust i grönkål, svartkål och ruccola tex utan jag vill hellre ha spenat, manche och romansallad. Jag är helt enkelt en periodare blandat med näst sista tipset, att några grönsaker är alltid bra att ha hemma, typ morot och zucchini, två grönsaker jag i princip aldrig blir less på och tycker är toppen om dom finns i kylen. Sen varierar jag lite på säsong också såklart, haha, rädisor och jordgubbar köper jag inte längre tex men kan kan absolut bli ännu bättre på det också.

Har du fler tips? Lämna gärna en kommentar nedan :) /Linnea 

0 comments

Leave a comment