Hem / BLOGG / Pernillas förberedelser inför tuffa utmaningar
Pernillas förberedelser inför tuffa utmaningar

Pernillas förberedelser inför tuffa utmaningar

Med rätt inställning och lite jävlar anamma kommer vi framåt eller hur? Ni som läste första inlägget med Pernilla vet att hennes planerade lopp TEC 200 blev inställt och att hon nu ska springa ett eget race runt Mälaren istället, distansen är ca 34 mil och hon kommer ha hjälp av en vän med mat och sovplats. I detta inlägg ska vi kika lite på hennes förberedelser inför sånna här typer av utmaningar. Häng med! 

Om du inte läst första inlägget, så gör det här: 

Pernillas stora mål blir inställt 




Hur ser din träning ut ca 6 månader inför ordentliga utmaningar som 32-34 mils långa lopp?

Jag försöker få till en sån varierad träning som möjligt när det gäller underlag och miljö, tränar mycket i Hammarbybacken, springer i terrängen och kuperade motionsspår samt lite asfaltslöpning. Jag försöker även få till lite intervaller men där finns det stora förbättringspotential. Bygger sakta upp distansen men försöker tänka kvalitet före kvantitet. Tränar även lite styrka och rörlighet och transportcyklar till jobbet.

Kan du ge en veckans smakprov?

Den lila färgen är cykel och de gröna löpning, det gula är styrketräning.


 


Hur många tränings-race där du får prova formen kör du innan och hur tuffa är dom jämfört med själva slutmålet? 

Jag har kört tre träningsrace sen i december 2019 inför det tänkta TEC 200 men även om de har varit träningsrace så har jag haft mål på dom. I december körde jag en 24 h tävling på en inomhusbana, där jag kom 165 km. I februari körde jag ännu ett 24 h lopp inomhus och kom då 175 km. Dom var mentalt tuffa men platta till skillnad från om man kör utomhus, det är ju också alltid bra väder när man kör inne, det kan man inte förvänta sig när man kör ute utan det blir vad det blir. 

I slutet av mars körde jag en ultratävling som heter Ursvik ultra, då sprang jag 75 km. Den startar kl 15 vilket innebär att man kommer behöva springa med pannlampa. Loppet är kuperat ca 1700 hm och med en hel del rötter, stenar och lera. Det var även kallt på natten. Mitt mål var att komma sist för att få många träningstimmar! Det lyckades jag med. Det här loppet var en riktigt bra förberedelse inför TEC200 (som nu ersätts med ett eget race runt Mälaren) då det var tuff både fysiskt och mentalt. 

Jag körde även ett väldigt tufft träningspass i mars, främst mentalt sett. Dubbla ultraintervaller, från fredag eftermiddag kl 15:00 sprang jag en timma var tredje timma fram till söndag eftermiddag! Här hade jag stor nytta av Endurance! Vid träningsrace är det även ett jättebra tillfälle att prova den energiplan man tänkt använda samt klädval och raceplan. Det är nu du har tillfälle att göra fel som du inte vill göra på din riktiga tävling.

Tänker du på något särskilt kring mat, alkohol osv?

Äter vegetariskt men inte för hälsans skull utan för etiska skäl. Äter annars allt jag vill. Alkohol dricker jag väldigt sällan men mest för att jag inte är så förtjust i det smakmässigt.

Får du prestationsångest och hur hanterar du det isåfall?

Jag försöker tänka på att jag gör det här för min egen skull, för att jag tycker det är kul! Och går det inte som planerat så har jag fått med mig nya erfarenheter. Jag ställer mig frågor som Vad blev fel? Vad kan jag göra nästa gång för att undvika det?

Vad gör du/man om inte träningen går som planerat?

Då får man tänka om och göra nya planer utefter de nya förutsättningarna. Det kan vara jättetufft men nödvändigt. Sen får man peppa sig själv, ibland blir det väldigt bra trots att det inte blir som man tänkt sig. Förra året var jag uttagen till det inofficiella VM:et i Backyard ultra i USA och jag hade som mål att vara i mitt livs form tills dess men en skada satte stopp för det och jag fick hålla mig till cykling veckorna innan vilket var väldigt tufft mentalt. Jag intalade mig själv att jag skulle kunna behålla löpformen och kunna göra ett hyfsat lopp i USA. Tyvärr gick det åt skogen och jag bröt ihop och grät en skvätt när jag klev av.

 

0 comments

Leave a comment

x

x