Hem / BLOGG / Periodisk fasta del 3 - Jonas Colting
Periodisk fasta del 3 - Jonas Colting

Periodisk fasta del 3 - Jonas Colting

Visst har ni sett och läst de tidigare inlägget om fasta som Dr. Gitterle skrivit? Om inte så hittar du inlägg 1 här: Periodisk fasta del 1 och inlägg 2 här: Periodisk fasta och Trans-resveratrol del 2

Den här veckan följer vi upp med input från vår ambassadör Jonas Colting som är väldigt van att köra fasta. Han fastar 24 timmar i sträck i princip varje söndag till måndag kväll, från middag till middag och har aldrig upplevt något negativt med fastan. Under fastan undviker han mat, salter, "fejksocker" och dricker endast vatten och kaffe.  Ungefär en gång i månaden kör han 36-48 timmar och i somras körde han hela 66 timmar i stäck!

För någon som mig (Linnea) som aldrig kört fasta mer än en nattsömn så känns det väldigt utmanande men precis som med allt annat så vänjer man sig och oftast är det inte så hemskt som man tror innan. Jag har följt upp med lite frågor till Jonas, scrolla ner! Bilder nedan är lånad av Jonas. 

Köp Cellexir One, spara pengar genom att ha en prenumeration eller köp en årsförbrukning direkt! 



Vad upplever du för positiva effekter med fasta?

Fastan har en mängd positiva effekter, både momentant och på mer permanent sikt. Rent momentant så upplever jag en jämn och hög energinivå utan svackor eller blodsockerkurvor. En hög energinivå både fysiskt och mentalt. Med tanke på att insulinproduktionen är obefintlig under fasta så kickar fettförbränningen igång. Den långsiktiga effekten är framförallt hälsomässig med en föryngrande effekt på cellulär nivå genom de processer som kallas autofagi och apoptos, när cellerna "städar" sig själva. En evolutionär effekt av kortvarig energibrist och hårdvajrat i den mänskliga biokemin. Dessutom stimuleras den hormonella balansen i kroppen där framför allt de manliga könshormonerna och tillväxthormonerna stimuleras av fastan.


Du verkar fortfarande träna hårt trots mindre mat, går det lika bra tycker du?

Ja, det går oväntat bra. Under min 66-timmarsfasta så körde jag ändå åtta-nio träningstillfällen och 10-11 timmar under de tre dagarna och det var inga problem alls. Det finns ju såklart en gräns för vad man kan träna, och hur länge, utan mat eller energi så jag kör ju inte de längsta distanspassen eller de hårdaste intervallpassen under en sådan långfasta.


Har du någon gång avbrutit en fasta för att det blev för jobbigt?

Nej, aldrig. Fastedagarna är alltid bra! Men jag avbröt en tänkt fastedag en gång när jag oväntat fick en prinsesstårta skickad till mig och det ville jag ju inte missa:)

Vad äter du under den perioden när du får äta? 

Då äter jag primärt en stenåldersbaserad kost med mycket kött, fett, ägg och fisk samt grönsaker, frön och nötter. Jag försöker undvika vardagssocker och onödig stärkelse.

Hur ser en typiskt fasta-dag ut för dig? 

Gå upp morgonen och dricker kaffe. Sedan träning mellan 60 och 90 minuter och så vidare med dagen. Kaffe och vatten när jag är sugen. Träning igen på kvällen och då är det oftast tung styrketräning på gymmet. På förmiddagen är det typiskt någon konditionsträning. På kvällen, 24 timmar efter föregående kvälls middag, så är det middag. Typiskt kött och sallad.



Om man vill prova att fasta men aldrig gjort det förut, vad skulle du ge för tips?

Bara börja. Hoppa över frukosten och kör på. Hoppas över lunchen och träna istället. Låt inte vanans makt av att äta störa dig:) Ett dygn är kort och går hur bra som helst. Eventuella problem sitter inte i kroppen utan bara i huvudet.

Följ Jonas på Instagram för att få mer tips kring fasta!

0 comments

Leave a comment