Hem / BLOGG / Patric Engström kör Iron Man i Hawaii
Patric Engström kör Iron Man i Hawaii

Patric Engström kör Iron Man i Hawaii

Vi blir imponerade av våra ambassadörer, Patric är en av dom som står på startlinjen den 12 oktober i Hawaii. Patric körde sitt första triathlon 2011 och har deltagit i 8 tävlingar över Ironmandistansen. Läs intervjun med honom nedan

Namn: Patric Engström
Ålder: 44 (fyller 45 i november)
Bor: Trollhättan
Familj: Fru och ett barn, en pojk på 11 år
Jobbar med: Anläggningsansvarig på idrottsanläggning inom Trollhättans stad, driver egen firma som Personlig tränare för uthållighetsidrottare
Övriga intressen: Resa, musik, fotboll
Instagram: @trihard_pt

Hur länge har du hållit på med Triathlon?

Körde mitt första triathlon 2011 och samma år deltog jag i Järnmannen Kalmar (föregångare till Ironman Kalmar)


Är det här din första Ironman?

Har deltagit i 8 tävlingar över Ironmandistansen, andra starten på Hawaii. Kvalificerade även 2016.


Vad är ditt mål med Ironman?

Mitt mål är att med målmedveten och strukturerad träning se hur pass bra jag kan bli med de förutsättningar jag har, heltidsjobb och familj. Att jämföra sig med andra i min ålderskategori är en drivkraft i min träning.


Vilken av grenarna tycker du bäst respektive sämst om?

Gillar helt klart bäst att löpa då det är där jag har min styrka som triathlet. Att träna löpning ger mig total avkoppling, rensar skallen och ger mig ny energi i min vardag. Har genom åren även lärt mig att tycka om cykling, dess fart och hur man ljudlöst förflyttar sig snabbt genom vårt vackra landskap. Har alltid haft svårast för simningen som dels är en teknisk utmaning, men även logistisk att anpassa sig efter öppettider i simhallar. Gillar att spontant kunna ge sig ut på en träningspass när det finns en lucka i schemat och det går allt som oftast lösa när man springer eller cyklar, betydligt svårare med simning. 


Hur kan en vanlig träningsvecka se ut för dig?

Tränar varje dag i någon form, 8-15 h/vecka är ganska normalt

  • 1-2 styrkepass
  • 2 löppass (ett fart och ett distans)
  • 2 simpass
  • 2-3 cykelpass (ett fart, ett halvlångt och ett långt)

Vad gör du för att återhämta dig fysisk och psykiskt?

Fysisk återhämtning genom att polarisera den dagliga träningen. Jag varvar hård träning med lätt träning och simmar lite mer då benen är slitna och vice versa.

Psykisk återhämtning genom att hitta glädje i det jag gör, träning, privat och på jobb. Att umgås med andra människor som ger energi, lyssna på intressanta poddar och bra musik, se på mina favoritlag i fotboll.


Om du bara fick välja en maträtt att äta varje dag i ett halvår, vilken skulle du välja?

Sushi



Hur laddar du upp inför en sån här stor utmaning? (tänk två-tre veckor innan tävling)

3 veckor kvar - hårt träningsblock som är inriktat på volym i farter/intensitet som blir aktuell på min tävling. 14-16 h träning/vecka ungefär

10 dagar kvar - jag trappar ned på volymen i min träning. Bibehåller eller ökar intensitet på vissa pass för att trigga igång kroppen. Att vila helt har en negativ effekt på min återhämtning utan aktiv vila är det som har fungerat bäst för mig genom åren.

Dagen innan lopp - så länge jag kan minnas har jag dagen innan lopp kört ett löppass på 20-25 min innehållande 5 st fartökningar á 20 sek. Min kropp får då bekanta signaler på vad som väntar, ett race, en hård prestation.


Hur kom du i kontakt med Cellexir och hur länge har du ätit det?

Reklam för Cellexir dök upp i flödet på mina sociala medier och jag blev nyfiken. Jag har följt Jonas och hans grymma framfart under några år och bestämde mig då för att testa ett par månader. Ganska omgående kände jag den effekt jag önskade, med snabbare återhämtning och jag kände mig piggare dagen efter hårdare pass. Då tog jag kontakt med Jonas och på den vägen är det. Nu drygt ett år senare är jag stolt ambassadör med noll sjukdagar sedan dess :)


Om du ska ge ett tips till någon som vill börja med Triathlon, vad skulle du säga då?

Att våga ta steget och testa. Ofta har man erfarenhet från en eller rentav två av grenarna inom triathlon och då är steget inte stort att testa även den tredje. Börja smått och enkelt med den utrustning du redan har såsom en linjehoj, och ställ upp på det lokala korta loppet. Får du mersmak så är det läge att växla upp och testa längre distanser, uppgradera och anpassa utrustning och förflytta dina gränser. Sök kontakt med personer i den lokala triathlonföreningen för att få råd, stöttning och träningskamrater på vägen.

Vi håller tummarna för Patric och önskar honom all lycka på Hawaii! :D

0 comments

Leave a comment