Hem / BLOGG / Möt ultralöparen Mimmi Kotka
Möt ultralöparen Mimmi Kotka

Möt ultralöparen Mimmi Kotka

Går det att lyckas som idrottare utan en tidig idrottskarriär eller bakgrund? Ja, visst går det. Mimmi Kotka är levande bevis på att med fokus, passion och vilja så kan du komma i princip vart du vill!  


Vi tackar Toni Spasenoski för de fina bilderna i detta inlägg. 

Namn: Mimmi Kotka 
Ålder: 38
Bor: Tiveden, Franska alperna
Familj: Man, hund och våra familjer.
Uppväxt: På landet utanför Köping
Intressen: Trailrunning, cykling, ski mountaineering, paddling, vandring mm. Och så styrketräning, gräva och hugga i utomhus, renovera och laga mat. 
Jobbar med: Delar tiden mellan att vara frilansande produktspecialist och technical writer inom Nutrition och professionell idrottare för Salomon International Trail eam
Favoritmat: Olika beroende på årstid, just nu längtar jag efter färskpotatis!
Favoritsnacks: Moonvalley Choklad, 85%
Bästa träningspass: Långpass i bergen. 

Mimmi började springa Ultra trail av nästan en ren tillfällighet. När hon fyllde 30 hade hon bestämt sig för att köra en klassiker men den klassikern tog slut redan vid löpningen, hon fastnade där. Hon bodde då i Hammarby Sjöstad och sprang ofta i Nackaområdet och älskade att springa på stigar.

Hon beskriver sig själv som en natur- och friluftsmänniska, gillar hiking, fridykning, paddling, skidor och har tidigare jobbat på fjällstation. Hon har helt enkelt hängt med naturen och tränat det som erbjudits utefter vilken årstid hon befunnit sig i.  



2014 bestämde sig Mimmi och hennes man för att ändra sin livsstil och göra mer av vad som är deras passion och det som får dem att må bra. De började leva ett enklare liv där dom bland annat gjorde sig av med saker som de ansåg var onödiga.

Det var ungefär i samma veva som hon började träna med ett annat fokus, hon hade deltagit i några trail-tävlingar för skojs skull, men hade nu siktet mot Fjällmaraton, hennes nästa lopp blev Ultravasan ett par veckor senare. Det ledde till att hon fick representera Sverige i Ultra-Trail VM våren 2015 och där hittade hon sin stora passion. Ultra-trail är långa lopp långa med många höjdmeter, ofta i teknisk och svårtillgänglig terräng och sporten är stor i alpländerna och USA. 2016 deltog hon och vann sin första stora internationella tävling, ett 100km bergslopp med mer än 6000m höjd, kallat CCC i Chamonix, Frankrike.

"Sedan dess har jag tävlat i några av världens största och mest häpnadsväckande ultralopp. Men de största bergen jag har erövrat är de inom mig. Ultra trail har gjort mig mer motståndskraftig, ärlig och grundat mig på ett vackert sätt.” Säger hon

Körtelfeber och dåliga värden i kroppen

Vi pratar om hennes träningsprogram och för det mesta så lägger hon upp träningen själv och upplever sig då också ha haft bäst utveckling men 2018 fick hon dra i bromsen lite och ta hjälp av någon annan. Hon fick körtelfeber och hade övriga dåliga värden i kroppen. Som elitidrottare på Ultra-Trail World Touren är man med i ett hälsoprogram och de dåliga värden gjorde att hon avråddes från att och fick gå in i en viloperiod och sedan dra ner på intensiteten och träningsmängden ett tag.  

Jag frågar henne varför detta hände och att jag ändå upplever henne som en hälsosam person. Hon instämmer till viss del men säger att det förmodligen blev så på grund av en kombination av att hon verkligen älskar sin träning och att hon är ganska bra på att strunta i skavanker och eventuella känningar i kroppen. En förmåga som hon också tror är nödvändig för att pyssla med det hon gör. Hon skrattar och säger att det är lite av en talang hon har. 



Hur många timmar hon lägger på träning varje vecka varierar, det kan vara allt från 5-25 timmar men då pratar vi ytterlägen åt båda håll. Det kan ofta ligga runt 15 timmar. Hon provar sig fram fortfarande.

“Det har inte gått så pass lång tid att jag vet det exakta receptet. Det finns dessutom framgång med väldigt olika typer av träningsprogram. Det är så individuellt för vad som funkar för en och det gäller att försöka hitta just det.” 
Hon justerar i sina träningsprogram allt eftersom men har ofta olika teman för året eller säsongen. Det kan vara att bygga mer fart, mer mängd eller mer styrka.

"Att vara människa innebär att man måste anpassa sig ibland"

Eftersom alla lopp är inställda så har säsongen blivit förskjuten. Mimmi hade ett lopp i April som hon skulle köra och har varit och är i väldigt bra form. Hon valde att ta ett kortare break på en månad för det går inte att hålla formen för länge men  när vi har denna intervju har hon precis satt igång med grundträning igen. Det blir lite improviserat pga att hon och alla andra i Frankrike sitter i karantän, mycket kroppsvikts egna övningar och springa det som går.

Hon hoppas dock kunna köra något lopp i Alperna i Juli, fjällmaraton i Åre i augusti samt UTMB, ett 170km långt lopp med mer än 10 000 höjdmeter som går runt Mont Blanc i slutet av Augusti.  När jag frågar henne om hon är besviken för att tävlingar blir inställda och säsongen förändrats så svarar hon att hon inte är speciellt besviken och att vara människa innebär att man måste anpassa sig ibland. Det som pågår just nu är viktigare än löpning och det gäller bara att följa reglerna.   



Snabba frågor

Vilka är dina främsta meriter inom ultra löpningen? Top 3 bästa loppen du sprungit.
  • Mitt banrekord på Mont Blanc Marathon 92k 2018. Jag bröt två fingar och slog mina knän illa i ett fall men lyckades ändå fullfölja.  

  • Ett annat lopp jag är stolt över är TDS 2017, ett 120 km långt lopp med 7000 höjdmeter som går under UTMB veckan i Frankrike. Där var det inte bara vinsten och banrekordet som gjorde det speciellt utan att jag kände mig så stark hela vägen. Jag kunde springa den sista milen i bra tempo och i mål kände jag mig upplyft och stark. Den känslan letar jag förstås efter i alla lopp men jag vet att den är speciell och bara finns där ibland.  

  • En rolig prestation är när jag slutade trea totalt på ett Ultralopp som går runt Annecysjön i Frankrike, Maxi-Race 2018. Det blev en snackis när tjej tog sig in på pallen “from scratch”. Det är så inom ultra, ju längre loppen är desto mindre blir skillnaderna mellan dam- och herrelit. Det handlar mindre och mindre om fysisk styrka utan mer och mer om det mentala. De bästa damerna i världen kan placera sig topp 10 totalt på stora lopp om de har en bra dag.  
Vad är det bästa med löpningen?
Att det är ett enkelt sätt att komma ut i naturen. Det var därför jag är så fäst vid det. 
 
Om du inte tränade traillöpning vad skulle du då träna?
Antagligen Crossfit, är en fangirl av sporten. Älskar själv att hugga i och tilltalas av funktionstänket. Min kroppstyp passar egentligen bättre för kraftsport så nu håller jag faktiskt igen på styrka för att det inte ska påverka löpningen negativt. Men utan den hade jag gått loss! Sen skulle jag förstås lägga mer tid på alla andra utomhussporter jag gillar, de hamnar lite på sidan av nu med allt fokus på löpning.

Vi tackar Mimmi för intervjun och önskar henne stort lycka till på kommande tävlingar! Vill du haka på Mimmis resa, då hittar du henne lättast på instagram under @mimmikotka

0 comments

Leave a comment

x
x