Hem / BLOGG / Fördjupning av Ingredienserna i Cellexir Endurance
Fördjupning av Ingredienserna i Cellexir Endurance

Fördjupning av Ingredienserna i Cellexir Endurance

Vi har bett vår senior advisor Mikael Mattsson att skriva några rader om ingredienserna i Cellexir Endurance med koppling till den vetenskap eller empiriska stöd som finns i dagsläget. Inlägget nedan är sorterat på starkt vetenskapligt stöd, potentiellt vetenskapligt stöd och empiri från olika länder. Läs även:


Foto: Luca Mara/Acadyme.com

Vetenskap - Starkt stöd

Koffein
Det tillskott med överlägset bäst vetenskapligt stöd för prestationshöjande effekt är koffein, så det är givet att det ingår i Cellexir Endurance. Faktum är att koffein är speciellt i och med att det har centralstimulerande effekt (dvs påverkar hjärnans signaler till musklerna) vilket innebär att de positiva effekterna gäller alla typer av prestation, allt från uthållighet till styrka och explosivitet samt täcker även in mental förmåga. Koffeinet i Cellexir Endurance kommer från grönt te och guarana.

Elektrolyter
Förutom energi- och vätska är elektrolytbalansen, samlingsnamn för jonsalter, fundamental för att vi ska klara av uthållighetsarbete utan att kollapsa. Eftersom vår svett innehåller dessa salter måste vi tillföra dem kontinuerligt under långa arbetsinsatser. Den viktigaste mineralen är natrium (Na), och därefter kalium (K) och magnesium (Mg).

Nitrat 
De positiva hälsoeffekterna av gröna bladgrönsaker, som t.ex. rucola, arugula, spenat, har varit kända i över tusen år, ändå är det senaste årtiondet som forskare lyckats förklara exakt på vilket sätt uthålligheten och prestationen förbättras. Nitrat sänker blodtrycket och förbättrar blodflödet genom att vidga blodkärlen, samt gör muskelcellernas mitokondrier mer effektiva. Detta gör nitrat till en optimal ingrediens i situationer där kroppens energilager är en begränsning. Nitratet i Cellexir Endurance kommer från Rödbetsextrakt och L-Citrullin.



Vetenskap - potentiellt stöd

Aminosyror - BCAA
Grenade aminosyror (BCAA) är samlingsnamnet för de tre essentiella aminosyrorna leucin, isoleucin och valin, som tillsammans står för så mycket som en dryg tredjedel av alla aminosyror i musklerna. Essentiella betyder att de inte kan tillverkas i kroppen utan måste tillföras. BCAA har en rad olika funktioner, bland annat för proteinsyntes, glukos- och fettmetabolism, samt i immunförsvaret och för hjärnfunktion.

Anledningen till att Cellexir Endurance innehåller BCAA är dels för att det används som bränsle under själva arbetet och dels för att det kan minska den mentala tröttheten. När det gäller användande som energisubstrat är det därför positivt både för den akuta prestationen och för att minska återhämtningstiden. Det finns också en teori om att uthålligheten kan ökas vid tillförsel av BCAA eftersom de konkurrerar med aminosyran tryptofan om tillträde till hjärnan genom blod-hjärnbarriären.

Om vi har låga nivåer av BCAA så blir det högre nivåer av tryptofan i hjärnan, som sedan omvandlas till serotonin vilket kan öka den mentala tröttheten. Tillskott av BCAA skulle alltså kunna minska de mentala tröttheten och därigenom förbättra prestationsförmågan. Det finns potentiellt stöd för denna teori, framför allt i djurstudier.

Acetyl-L-Karnitin
L-Karnitin är en viktig faktor för frisättande och energianvändning av fett, genom aktivering av beta-oxidationen. Det har dessutom viktiga roller för skelettmusklernas funktion, karnitinbrist medför kraftigt försämrad muskelfunktion. Även om karnitin kan bildas i kroppen så räcker det endast till ca 25 % av dagsbehovet, och resten måste vi få i oss genom kosten. Det betyder dels att tillskott av karnitin kan säkerställa att fett används som energisubstrat i högre utsträckning, vilket medför att kroppen kan hushålla med det begränsade kolhydratlagret och spara till senare i loppet, och därmed öka prestationsförmågan. Ökade nivåer av karnitin kan också motverka nedbrytning av skelettmuskler och därmed påskynda återhämtningen av musklerna efter hårda och långa insatser.
 

Kika in receptet på smoothien här: Rödbetssmoothie med bär

Empirisk stöd - världen runt

Rosenrot (Rhodiola) - Sibirien, Skandinavien, Norra Kina 
Rosenrot eller Arctic Root, dvs växten Rhodiola Rosea, har i århundraden använts för att bota sjukdomar. Förekommer framför allt i kalla länder över hela norra halvklotet, från Skandinaviska fjällvärlden, över Sibirien och till norra Kina där den kallas hóng jǐng tiān. Trots att det saknas forskningsstudier av hög kvalitet så är användandet spritt och erfarenheten av fördelarna så konsekventa att Läkemedelsverket har godkänt Rosenrot som en adaptogen som motverkar stressrelaterad sänkning av prestationsförmågan med symtom som sömnighet, trötthet, lättretlighet och mild oro. Rosenrot kan minska både muskulär och mental trötthet, och därmed öka prestationsförmågan.

Saffran - Mellanöstern 
Saffran har använts i över 3000 år både som krydda och i naturmedicin. De aspekter som är mest relevanta för idrottsprestation är användning för kramplindrande, förbättrat blodflöde, och underlättad andning. Den mest intressanta aktiva substansen crocetin har vetenskapligt stöd från djurstudier för att vara skyddande för hjärt-kärlsystemet, inklusive att normalisera blodtryck, och minska risken för blodproppar och hjärtinfarkt. Dessutom kan motverka typ-2 diabetes och förbättra kolhydratshantering. Än så länge råder det brist på forskning både med människor, och framför allt kring förbättring av idrottsprestation. Det har dock visats i en studie att sprintförmågan i slutet av ett långt cykelpass (240 min) förbättrades när deltagarna fick tillskott av crocetin. 

Taurin - Sydostasien
Taurin är en organisk aminosyra som fungerar som signalsubstans i en mängd olika fysiologiska processer. Den är vanligt förekommande i energidrycker, och har därför utsatts för överdrivna marknadspåståenden och studier med för få försökspersoner för att mäta de små positiva skillnaderna. Den effekt av taurin som är mest relevant är påverkan på energiomsättningen, och framför allt förbättrad fettförbränning. En relativt ny metaanalys (2018) visar en liten säkerställd positiv effekt av taurin, som verkar bli tydligare och starkare vid längre insatser och tid-till-utmattning-tester, jämfört med korta maxinsatser. Dosen taurin i Cellexir Endurance är den lägsta som ger maximal effekt, 1000 mg, vilket är 7-8 gånger högre än ett dygns normal kost eller ~50 gånger högre än vegetarisk kost.

Ginseng - Kina 
Kinesisk ginseng, Panax ginseng, är ett av de mest använda naturtillskotten, och antagligen det som är mest studerat angående effekt på fysisk prestation. Det används som anti-inflammatoriskt, antioxidantiskt, för att stabilisera blodtryck, stimulera både immunförsvar och mental förmåga, samt förbättra uthållighetsprestation genom den huvudsakliga aktiva ingrediensen Ginsenosides.

Astragaloside IV (Huáng Qí) - Kina
Huáng Qí, kallas ibland Mongolisk Vedel i Europa, har använts i tusentals år inom traditionell kinesisk medicin, bland annat på grund av sina anti-inflammatoriska och antioxidativa egenskaper. Det finns även visst stöd för positiv effekt på immunförsvaret och verkar skyddande på hjärtat. På senare tid har det även publicerats artiklar som tyder på minskad trötthet och förbättrad uthållighetsprestation hos idrottare som intar Astragalsodie.

Referenser 

Koffein

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30926628
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29876876
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26568580 

Nitrat 
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27600147
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23580439
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10919969
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27749691
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28067808
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27803630

Elektrolyter 
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11145214
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28696986
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23075561
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27997264

Aminosyror (BCAA)
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10919962
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4241904/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28719620
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27803630

Acetyl-L-Karnitin
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15212755
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3586108

Rosenrot (växten Rhodiola Rosea)
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20308973
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23443221
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26464892
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15256690

Saffran 
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31100302
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19358927

Taurin 
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31482309
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29546641
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20739720
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22855206

Ginseng
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10919969
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/4590187

Astragaloside IV (Huáng Qí)
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27567103
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12147200

0 comments

Leave a comment