Hem / BLOGG / Imorgon går startklockan för Pernilla!
Imorgon går startklockan för Pernilla!

Imorgon går startklockan för Pernilla!

Imorgon drar Pernilla iväg på sitt Mälaren runt race. Klockan 7.00 går starten från Gullmarsplan och hon beräknas återvända dit sent söndag kväll efter att ha rundat sjön medurs. Jag har ställt massa frågor till Pernilla om planering, taktik och tankar inför och under sånna här typer av utmaningen. Läs nedan vad hon säger. 

Läs även de tidigare inläggen med Pernilla: 

Inlägg 1: Pernillas stora mål blir inställt 
Inlägg 2: Pernillas förberedelser inför tuffa utmaningar 



Bryt ner det, hur brukar din plan se ut ca 4 veckor inför ett lopp? 

Vecka 4 tar jag ett sista riktigt långt pass och har en mängdvecka. Vecka 3 tränar jag på som vanligt och vecka 2 börjar jag trappa ned min träning, tränar ca 70 % av vad jag annars tränar, vecka 1 tränar jag ca 50% av vad jag normalt tränar och samma vecka som racet springer jag två tre korta lugna pass bara för att hålla igång benen. Jag lägger stort fokus på att sova mycket den sista veckan, då det blir lite sömn under tävlingarna som jag springer. Sen äter jag normalt men försöker äta bra näringsrik mat. Smörjer in mina fötter varje kväll vid läggdags.

Vad brukar du ha för taktik på dina lopp?

Jag bryter ned loppet i olika delar, är det ett 24 timmars lopp bryter jag ned det i 6 timmars block men försöker vara i nuet så mkt som möjligt. Försöker också starta försiktigt, jag har alltid en plan för hur fort jag ska springa och försöker hålla den slaviskt även om jag har en tendens att springa lite för fort i början. Ibland springer jag lopp där man inte vet när det tar slut, så kallade Backyards där är det ännu viktigare att vara i nuet och inte planera framåt. Utan ett varv i taget. Är det långa lopp med ett mål som 200 miles så är det bra med delmål, det kan vara att en kompis kommer och springer med en eller att något gott ska serveras men det gäller att inte vara för inriktad på det för då kan det kännas mentalt som man är i mål redan trots att man har många timmar kvar. Nu när jag ska springa Mälaren runt så är delmålen när jag får support vilket kommer vara ca var tredje timme. 

Vad äter du innan, under och hur ofta fyller du på med energi och vatten under loppet?

Veckan innan loppet äter jag som normalt, startar loppet på morgonen så äter jag en normal frukost, startar den senare fyller jag på med en lätt lunch. Vad jag äter under loppet varierar på hur långt loppet är. Är det ett 24 timmars lopp består min energi mestadels av sportdryck och gel men lite frukt kan slinka ned. På ett 24 h lopp tar jag Cellexir Endurance var sjätte timma ungefär eller vid behov. På ett lopp som sträcker sig längre än 24 h försöker jag tänka att jag ska äta frukost, lunch och middag och fyller på med sportdryck och gel vid behov. Cellexir Endurance tar jag då ca var 10:e timma eller om jag har en stor svacka. Den kommer att ge mig den extra kicken jag så väl kommer behöva. Vatten dricker jag ca var 30 minut. Men det varierar beroende på väder också.




Hur går oftast dina tankar under loppen, har du något som du bestämt dig för innan att du ska tänka på?

Jag brukar låta tankarna vandra fritt, det blir lite som meditation. Och det är inte ovanligt att du plötsligt kommer på lösningar på problem som du tidigare försökt lösa. Har jag det jobbigt så brukar jag säga åt mig själv att det är det här du längtat efter, du har själv anmält dig och ingen tvingar dig att springa. Det brukar hjälpa mig att rycka upp mig, ibland har jag gett mig själv en lätt örfil för att på skarpen säga till mig själv att skärpa mig.

Har du något specifikt tillfälle/efter en viss sträcka eller liknande som du vet att det blir extra kämpigt?

Jag brukar få det kämpigt om jag ätit för lite så nästan alltid är lösningen att äta om jag får det kämpigt. Men svårt att nämna en viss distans. Är det ett 24h lopp kan det vara kämpigt runt 10 timmar då man sprungit länge men har mkt längre kvar.

Hur långt kan det gå innan du bryter ett lopp? Finns dom tankarna där innan du startar, att det är okej att bryta?

Jag brukar ha regler för anledningar att bryta och det finns bara en: att jag har en skada på gång som kommer ta lång till att läka om jag fortsätter. Helst ska inte jag ta beslutet om att bryta utan en utomstående person som kan se på situationen med andra ögon.

Vad brukar du göra samma dag efter du gått i mål?

Jag försöker äta något så fort jag går i mål för sen mår jag ofta illa. Så det gäller att få i sig något innan dess och helst ramla i säng innan om det går. Jag brukar sätta på mig ett par kompressionstights efter loppet, jag tycker det skyndar på återhämtningen lite.

Hur ser återhämtningsplanen ut efter ett sånt här typ av lopp? 

Jag brukar äta mer än normalt, oftast ständigt hungrig, sover även mycket. Jag brukar promenera de närmsta dagarna efter och cykla för att mjuka upp benen och sen tar jag ca fyra-fem dagar efter loppet en lugn jogg.

Ungefär hur långt efter ett lopp börjar du träna hårt igen?

Ca tre veckor.

Tusen tack Pernilla för att du tagit dig tid att svara på alla frågor i samtliga inlägg, jag är helt säker på att det är fler än jag därute som blir superimponerad och inspirerad av det du gör. Nu vill vi i Cellexir Teamet önska dig stort lycka till så hörs vi nästa vecka och ser framemot en race-rapport då :) 

Läs om Cellexir Endurance

0 comments

Leave a comment

x

x