Hem / BLOGG / Henriks satsning mot vasan del 4
Henriks satsning mot vasan del 4

Henriks satsning mot vasan del 4

Hej! Här kommer en ny uppdatering från Henrik. Tävlingspremiären är avklarad och nu återstår de tre sista veckorna innan det gäller på riktigt! Så här säger Henrik:

Nu har jag äntligen gjort årets riktiga tävlingspremiär! Orsa Grönklitt Ski Marathon kördes i lördags över 42 km. Jag har ju planerat för detta under den sista månaden och förberett mig så bra jag kunnat trots en veckas förkylning och en vecka med lite träningstid inför tävlingen. Sammantaget så innebar detta att jag var väldigt osäker på formen inför racet! 

Du hittar även de andra inläggen här:

Mat och laddning

När det gäller näringsintag inför ett längre race så kör jag med kolhydratrik kost, extra energidryck och rödbeta minst 1 dag innan tävling, plus den vanliga havregrynsgröten. Tycker detta har funkat bra för mage, muskler och huvudet. Inför start så blandade jag också en dos Cellexir Endurance för första gången. Spännande smak som måste vara bra!

Hur gick loppet?

Själva loppet gick ganska bra i början. Låg rätt långt bak i förstaklungan och kämpade på. Tempot var mycket högt och jag fick gå lite över min förmåga under långa perioder. Efter halva loppet hade jag fortfarande en bra känsla även om jag nog vill vara snabbare om 3 veckor när Vasaloppet går. På den flacka banan är det långa partier utan någon som helst vila. Hugg, hugg, hugg med armarna.....utan uppehåll.  

Efter 35 km kom en tydlig punkt där jag mattades markant. Tempot sjönk, åkare kom ikapp mig och jag hade inte kraft att gå med i rygg på dom. Mentalt blev det 7 jobbiga km där jag fick kämpa med positiva tankar. Trots en riktig tömning av energidepåerna så bet jag ihop och gjorde allt jag kunde ända in i mål.

 

Resultat

Resultatmässigt är jag långt ifrån nöjd med tävlingspremiären men det finns många positiva saker att ta med mig ändå. Först och främst att premiärloppet är avklarat. Den här typ av belastning är svår att få på träning, nummerlappen behövs för att pressa det sista man har. Jag är även mycket nöjd över hur pulskurvan såg ut. Jag höll upp hjärtfrekvensen under hela loppet inklusive slutfasen, vilket jag är riktigt överraskad över. Vanligtvis brukar min puls sjunka markant när kolhydraterna i musklerna tar slut och man går över på andra energislag.  

Tävlingen resulterade i skön träningsvärk i framför allt skuldror och axlar. Nu ser jag fram emot 3 veckors formtoppning mot Vasaloppet. Jag hoppas få till några långa pass på över 3h, några riktigt hårda tävlingslika pass där armarna får slita ont samt en del kortare standardpass. Häng med på Instagram. Vi hörs!

 

0 comments

Leave a comment

x
x