Hem / BLOGG / Henriks satsning mot Vasan del 2
Henriks satsning mot Vasan del 2

Henriks satsning mot Vasan del 2

(Inlägg av Henrik Eriksson)
Har du inte läst första inlägget? Gör det här: Henrik siktar mot Vasaloppet

Hej på er!

Här kommer en rapport från min satsning som skidåkare till vintern. Det har nu gått en månad sen sist och det har såklart hänt en del saker. När det gäller min träning så har jag kunnat genomföra delar av det jag ville under perioden medans andra saker inte riktigt gått som jag velat. Ett träningsmål är att komma upp i 7h träning varje vecka och senaste månaden blev det ca 31h fördelat på 21 pass. Snön har kommit till Mora och jag har kört läger med träningsgrupper i Storhogna under 2 helger så det har blivit en hel del skidåkning vilket är positivt. Förutom skidåkning har jag kört en del kortare pass på stakmaskin inomhus när tiden varit knapp.

Pulskurvan under ett stakpass

Nedan ser ni pulskurvan på ett kort och bra pass på stakmaskin. 15'/15' x 90st med hård belastning/vila var 15:e sekund. Genom att själva intervallen är så kort så kan jag köra på med riktigt hård belastning utan att hinna dra på mig mjölksyra. Under passet håller jag koll på pulsen för att se hur jag ligger till. Om det skulle vara något onormalt som t.ex låg puls och hög belastning så kan jag justera passet/planen. Ibland så märker jag att jag kört lite för hårt och att musklerna i sig behöver återhämtning, speciellt nu när jag kör mycket överkroppsträning. Huvudet vill bli bättre på stakning men kroppen kanske inte är på topp just då och då kan det vara bättre att justera och köra nån benaktivitet istället.  

Snabbare än förra året

I min plan för säsongen finns såklart några tävlingar innan Vasaloppet och jag vet att det är bra att komma igång med tidig tävling för att få den hårdhet som bara tävlingar ger. Plus att man får kvitto på hur träningen gått i det stora hela. Tidigare år som "elitmotionär" har jag förlitat mig mycket på en "formtoppning" på hela säsongen vilket inneburit lite dålig tävlingsform ända fram till huvudtävlingen. Även om jag tycker att jag lyckats skapligt med formtoppningen så är jag säker på att det funnits en hel del kvar om man bara förberett sig tidigare för själva tävlingarna. Så nu ska jag försöka bättra på detta genom några fler tävlingar. På lägret med CCC1000 i Storhogna körde jag en träningstävling och jag uppskattar att jag är minst 1 minut snabbare på 10km i år jämfört med förra året vid denna tidpunkt på året. Om det betyder snabbare i mars får vi återkomma till.


Mer styrketräning på schemat!

Det jag inte lyckats genomföra är det jag ville gällande styrketräning. En golfarmbåge stör en del och jag genomför den träning som inte gör ont. Tyvärr blir styrketräning då lidande. Jag vet att det finns hjälp att få när man har sådana problem men jag har inte kommit mig för då jag kan genomföra bra träning ändå men det är önskvärt att få in en del tyngre styrketräning så jag ska bara ta tag i det. Kan jag staka så måste det ju finnas bra styrkeövningar som inte gör ont?

Vid sidan om träningen så är det full fart med jobb, julstök, barn och en del skidlektioner. Det finns ju så mycket som man vill hinna med! Sömnen är en nyckel som jag försöker sköta för att få vara frisk. Till stor del försöker jag hålla samma dygnsrytm hela veckan. Upp tidigt vid 6 och läggdags innan 23. En bra helg börjar med tidig träning vid 6.30 och frukost hemma vid 9. På detta sätt hinner jag få till bra träning plus att jag har dagen kvar för andra aktiviteter. Förr i tiden körde jag en hel del tuffare tröskelpass tidigt på morgonen men det har jag blivit lite för bekväm för att göra nu. Men ett stegringspass eller ett A2 -pass (mjölksyran ligger under tröskeln) kan jag gärna göra. En liten baktanke är också att kroppen då vänjer sig med t.ex en vasaloppsstart kl 08.00!  

Rätta skidor för rätta föret

Till denna säsong har jag också bestämt mig för att jobba lite mer systematiskt med mina skidor. I vissa fören har jag haft lite för dåliga förutsättningar för att vara nöjd. Så nu har jag kompletterat skidparken med några par för riktigt vinterföre. Min plan är att alla tävlingspar ska ha fräscha strukturer och vara grundvallade på samma sätt för att enkelt kunna göra lite tester under några tillfällen på försäsongen. För min del handlar det om att ha riktigt bra koll på ca 6-8 par skidor. Som grund använder jag 2 olika strukturer som kan förändras med olika handverktyg/riller om det skulle behövas. Vilket par som går bäst i vilken snötyp krävs det tid för att svara på och målet är att jag ska bli bättre på detta i år. Väljer man fel skidpar till tävling så kan man inte kompensera det med vallning eller form. Siktet är inställt på att bara staka på tävlingarna och egentligen är det bara Vasaloppet som är så långt att jag tvekar lite.... Men med bättre träning och bättre förberedelser så känner jag att jag kommer mycket bättre förberedd i år än förra året. 


Planen för kommande månad

Planen för kommande månad är ungefär som tidigare. Ska försöka få till några längre pass för grunduthållighet (2-3h), en hel del tröskelpass (förmodligen på stakmaskin), komma igång med grenspecifik tyngre styrketräning. Sen efter årsskiftet skulle det vara kul att köra nån tävling. Det finns en hel del roliga och fina seedningslopp (längre än 42km) och jag siktar på att göra tävlingsdebut nångång i januari. I slutet av december är det också dags för mig att göra ett test på rullbandet för att få svar på hur träningen svarat och vilka justeringar som jag ska göra. Det finns ju ganska gott om tid till att förändra träningen så att resultatet blir så bra som möjligt! Ska bli spännande att återkomma och rapportera om det. 

Kom ihåg att ni kan hänga med på Instagram

0 comments

Leave a comment

x

x