Hem / BLOGG / Återhämtning - 10 tips på hur du får in det i livet
Återhämtning - 10 tips på hur du får in det i livet

Återhämtning - 10 tips på hur du får in det i livet

Återhämtning handlar om att varva ner och minska nivåerna av kortisol i kroppen, att få hjärnan att koppla av och inte gå på högvarv, att inte känna ett måste över något, att låta kroppen vara stilla och låta musklerna repareras och byggas upp igen. Vi vill försöka stimulera och aktivera det parasympatiska nervsystemet i kroppen. Det är en av de absolut viktigaste och funktionella pusselbitarna i livet och vi alla vet att vi behöver det men många har ändå svårt att få till återhämtningen på ett bra sätt. Sömnen är otroligt viktigt men det är så många andra saker som i sin tur påverkar sömnen och därmed påverkar återhämtningen och det är väl det som gör det så komplext. 

skogen cellexir 

Återhämtning från fysisk och mental belastning

Att återhämta sig från fysisk belastning tycker jag personligen är betydligt lättare än från mental belastning. Den fysiska belastningen är lättare att ta på, det är ganska givet när den är över och tröttheten har rätt tydliga signaler som att det är lite tungt att gå upp för trappan efter ett ordentligt pass, att vi får träningsvärk, att träningspassen känns tunga eller att vi bara vill sätta oss ner tex. Sen kan det givetvis vara lättare sagt än gjort att stå över ett träningspass om man är van att träna hårt och köra på.

Den mentala belastningen tycker jag är lite knepigare, svårare att tolka signalerna och svårare att veta när den är slut eftersom den kan pågå i huvudet dygnet runt. Men precis som med allt annat så lär man sig och får träna på även det.

linnea Cellexir


Återhämtning och paus från jobbet

Oavsett om man tycker sitt jobb är det bästa som finns eller inte så behöver man troligtvis återhämtning eller en paus från det också. Den bästa pausen för det tycker jag är fysisk träning. Kropp och psyke hamnar i balans och det är därmed både lättare och mer härligt att vila efter det. I mer stressiga perioder kan jag uppskatta att byta ut de allra tuffaste passen mot en lugnare löptur i naturen. En löptur är något som bara kan ske utan ansträngning för mig, kroppen styr själv hur snabbt den vill springa och jag kan bara hänga på. Ett sånt träningspass som får huvudet i balans och ger energi snarare än att det tar knäcken på en.

Vad är din back-up träning/aktivitet? Den du kan ta till då du är trött och soffan lockar väldigt mycket men samtidigt vet du vet att du skulle må bra av att röra på dig. Vilken återhämtning som är bäst för dig kan nog bara du svara på, men jag vill gärna ge några tips för att hjälpa dig att komma fram till de. Jag brukar byta “metoder” lite då och då beroende på hur livssituationen ser ut och vad jag har för utmaningar just nu, det vill jag även tipsa dig om att göra då behoven förändras. 

Vilken återhämtning är bäst och hur får man in den i sitt liv?

Vilken återhämtning som är bäst för dig kan nog bara du svara på, men jag vill gärna ge några tips för att hjälpa dig att komma fram till de. Jag brukar byta “metoder” lite då och då beroende på hur livssituationen ser ut och vad jag har för utmaningar just nu, det vill jag även tipsa dig om att göra då behoven förändras.
  • Planera in att inte göra något. Låter så märkligt men ibland kan det behövas just för att tiden annars fylls upp med annat. Du behöver inte bestämma vad du ska göra utan bara när sen kan du ta det som det kommer.
  • Gör en kartläggning av din vardag och dina stressfaktorer, lite som en kostdagbok fast en stressdagbok, för att få en överblick om hur dina dagar faktiskt ser ut. Det kan då vara lättare att hitta lösningar.  
  • Om du tycker det är svårt att varva ner och känna ro, börja med lättare aktiviteter som återhämtning, en promenad i skogen, enkel rörelseträning som inte är för ansträngande, stretcha, rulla på foamroller mm. Kom bara ihåg att låta aktiviteten vara kravlös.
  • Låt en del av helgen vara oplanerad. Det är ju superroligt att ha saker inplanerade men ibland blir det för mycket och det finns ingen tid för att vara spontan och känna efter vad man vill göra så håll lite koll och tacka isåfall nej till middagar osv om det redan är mycket inplanerat. Det kommer fler tillfällen! Jag brukar försöka hålla mina söndagar fria, det har gjort att jag verkligen älskar söndagar.
  • Fundera över hur din drömvecka skulle se ut vad det gäller aktiviteter eller inte aktiviteter, träffa folk, rörelse osv. Jämför sedan med hur det ser ut i dagsläget och försök att få det mer likt som du vill ha det.
  • Testa dig fram bland olika appar för avslappning och försök att hitta nån rutin på när du använder den. Jag har fått tips av en kompis om en app som heter ROMWOD, det är olika stretchprogram som man följer, kan välja mellan långa och korta. Väldigt bra!
  • Lär dig djupandas och applicera det lite då och då under arbetsdagen, ta korta pauser, gå ut och ta luft och andas. Ta ett varv runt huset och tänk på hur dina andetag åker in och ut i kroppen.
  • Skaffa en kvällsrutin som påminner dig om avslappning. Det kan vara att du tänder ett specifikt ljus med en lugnande doft, kör nån kort meditation eller som jag ligger på spikmattan. Det har blivit min kvällsrutin och jag somnar mycket lättare när jag legat på den än då jag inte gjort det.
  • Lägg bort telefonen. Ni har hört den förut och ni får höra den igen, vi behöver alla bli påminda.
  • Ha timer på jobbet. Ställ klockan på 30-40 minuter sedan reser du på dig, vrider på huvudet, sätt dig på huk, gör lite knäböj eller liknande.  Det handlar om en paus på 1-2 minuter för att dels inte få ont i kroppen och för att blir mer effektiv på jobbet. winwin!

Cellexir One

Visst vet du att många upplever en förbättrad återhämtning med Cellexir One? I våra kroppar är det cellernas mitokondrier som producerar vår energi. När vi blir äldre minskar våra mitokondrier i antal och blir mindre effektiva vilket minskar energin och påskyndar vårt åldrande. Forskning visar dock att denna försämring kan fördröjas rejält med hjälp av träning, kost och tillskott av vissa näringsämnen. Cellexir One innehåller ämnen som fokuserar på dina celler och mitokondrier. Läs mer om ingredienserna HÄR

Prioritera återhämtningen

Sist men inte minst vill jag påminna om att prioritera återhämtningen, låt den vara lika självklar som att äta, sova, träna, jobba, borsta tänderna och allt det där. Lär dig lyssna på kroppens signaler och anpassa hur, vad och när. Prioriterar du återhämtningen och låter den ta en given plats så har du också bättre möjligheter att må bra och prestera på jobbet och i träningen.

 

0 comments

Leave a comment

x

x